Tips om van je buikvet af te komen

buik.jpg

Ik ken genoeg mensen met een slank tot volslank postuur die regelmatig sporten en gezond eten en toch lijden aan een bepaalde vorm van ‘zwembandontwikkeling’. Nu is het bij veel van hen niet echt een bierbuik, maar toch ook zeker geen sixpack.

Het is vaak eigenlijk gewoon een beschaafd buikje dat er subtiel en langzaamaan is ingeslopen en daarna weigert weer weg te gaan. Ik hoor dan ook veel mensen iets zeggen als: “Hoeveel ik ook sport en hoe fit ik me ook voel, m’n buikje en lovehandles laten zich gewoon niet wegjagen.”

Tips voor een buik in topvorm

Hierbij daarom een aantal tips om je buik slanker te trainen en uiteindelijk zelfs een sixpack te creëren. Dat laatste is overigens slechts een optie, en alleen voor de fanatiekelingen onder ons.

Afkomen van buikvet door gezond eten

Ten eerste dien je van je buikvet af te komen want goed ontwikkelde buikspieren verscholen onder een laagje vet, is een beetje als de spreekwoordelijk taart zonder de slagroom. Dat is overigens alvast iets om op te letten… gezond eten.

Als je het idee hebt dat je te veel, ongezond of onregelmatig eet, doe er dan wat aan. Tips:
• Verminder je dieet met 250 calorieën per dag, tot je het idee hebt dat je afvalt. Ga daar echter niet te ver in. Tot je vijftigste dient een man ongeveer 3000 calorieën te nuttigen en een vrouw ongeveer 2500.
• Verdeel de calorieën over ongeveer 6 kleine maaltijden per dag en drink royaal water.
• Nuttig ongeveer 1 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht per dag.

Afkomen van buikvet door cardio workouts

Naast letten op je voeding, kun je ook cardio oefeningen doen. Dit zijn alle oefeningen die je hartslag verhogen. Hardlopen, oefenen op de crosstrainer of hometrainer, fietsen, elliptische trainers, loopbanden, roeimachines enzovoort. Dit zijn allemaal manieren om je buikvet kwijt te raken.

Eten en bewegen in evenwicht

Eten en bewegen moeten echter wel in evenwicht zijn. Wanneer je te veel beweegt en te weinig eet, daalt je rendement. Wanneer je te veel eet en te weinig beweegt ook. Wanneer je genoeg beweegt en genoeg eet, maar de verkeerde voeding nuttigt, dan daalt je rendement ook. Zorg dus dat je voldoende eet, dat dit eten alle nodige voedingsstoffen bevat en niet teveel ongezonde voedingsstoffen, en dat je genoeg beweegt om calorieën te verbranden en zodoende vet te verliezen.

Nadat het vet is verdwenen, kun je eindelijk je buikspieren showen, maar deze wil je natuurlijk wel in vorm hebben. In het volgende artikel gaan we ons concentreren op specifieke krachttraining om de buikspieren een boost te geven.

Gerelateerde artikelen

7 manieren om oplichting bij afslankmiddelen te herkennen
5 tips voor optimale krachttraining
Warming up: onmisbaar voor een goede workout!

7 reacties op “Tips om van je buikvet af te komen

  1. lenaa ·

    leuke site
    en je geeft hele goede tips
    bedankt 😀

    Reageer
  2. janssen ·

    ik heb begrepen dat je minstens 1 keer per week een uur aan krachtsport moet doen om je spieren in conditie te houden en zeker niet te laten slinken. Die verbruiken namelijk veel calorieen en dat gaat dik worden tegen

    Reageer
  3. robert ·

    leuke site met handige tips

    bedankt

    Reageer
  4. dikbuik ·

    Zelf heb ik ook een flink buikje maar als ik Cardio doe dan merk ik zelf dat me buik minder wordt het heeft echt snel effect het enigdste probleem van veel mensen is het doorzetten doorzetten om af te vallen en iets aan je lichaam te doen ik heb er zelf ook moeite mee maar waar een wil is, is een weg en dat weet iedereen wel! 😕

    Groetjes

    Reageer
  5. WonderWoman ·

    @ MDC:
    Je kunt altijd je buikvet kwijtraken met cardio, alleen het lastige is dat het vet dat het eerste aan je lichaam komt, ook als laatste verdwijnt.

    Als dat bij jou je buikvet is, dan is het wel mogelijk, maar het duurt het langste van alle probleemzones.

    Reageer
  6. Paul ·

    Misschien moet je wat beter lezen. Er wordt duidelijk de tip gegeven om onderscheid te maken tussen cardiosporten en krachtsporten.

    Om je buikvet weg te krijgen is het belangrijk om regelmatig aan cardio te doen. Als je vaak aan krachtsporten doet, ontwikkel je wel je buikspieren, maar die zie je niet onder het laagje vet.

    Dus om je buikspieren zichtbaar te maken, moet je je eerst op specifieke hartslagversnellende sporten focussen en daarna op krachttraining die specifiek je buikspieren belast.

    Trouwens, als ik vind dat ik veel sport en dagelijks op de sportschool mijn armspieren train, dan heeft dat inderdaad weinig tot geen effect op mijn buik.

    Reageer
  7. MDC ·

    Ik vind jou adviezen altijd zoo erg dubbel..eerst zeg je dat mensen moeite hebben om hun buikje weg te werken ook al sporten ze heel veel en anderzijds zeg je dat je door cardio je buikvet kan kwijtraken 🙄

    En dit is niet het enige, het is ALTIJD zo met jou adviezen.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.