Gezond eten: 5 dingen die je bij elke maaltijd moet eten

Gezond eten is niet zo moeilijk als je zou denken. Als je een aantal basisregels voor goede voeding volgt, dan kom je al een heel eind. Goed eten is vooral een kwestie van gezonde maaltijden samenstellen met gevarieerde voedingsmiddelen en de juiste voedingsstoffen.

Als je een gezond dieet met goede voeding weet vol te houden, dan ben je binnen een mum van tijd op weg naar een optimale gezondheid. In dit artikel vind je daarom 5 voedingsstoffen die je bij elke maaltijd zou moeten eten om een gezond voedingspatroon te bewerkstelligen (bron)…

1. Gezond eten met eiwitten

Afhankelijk van je gewicht en de activiteiten die je doet op een dag, heeft je lichaam tussen de 40 en 75 gram eiwitten nodig per dag. Omdat je lichaam deze hoeveelheid niet in één keer kan opnemen, moet je je eiwitinname verspreiden over de dag en bij voorkeur over alle maaltijden en tussendoortjes. Enkele voorbeelden van gezonde eiwitbronnen zijn: magere zuivel, bonen, kip, kalkoen, vis en tofoe. Deze voedingsmiddelen zijn eiwitrijk, maar bevatten niet zoveel calorieën en slechte vetten. (bron)

Lees hier meer over eiwitten in het algemeen, hier over een tekort aan eiwitten en hier over een teveel c.q. overschot aan eiwitten.

2. Gezonde voeding bevat de juiste koolhydraten

Koolhydraten zijn in principe niet noodzakelijk. Althans: als je lichaam geen koolhydraten binnenkrijgt, nemen vetten en eiwitten de functie van koolhydraten over. Toch zou elke maaltijd de juiste koolhydraten moeten bevatten. Ze leveren namelijk efficiënte energie, waardoor je energiek, alert en actief blijft. Gezonde voedingsmiddelen met goede koolhydraten zijn onder meer: volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta, groenten & fruit. De ‘anti-koolhydraten-lobby’ zit er dan ook volledig naast! (bron)

Lees hier meer over koolhydraten in het algemeen, hier over een tekort aan koolhydraten en hier over een teveel c.q. overschot aan koolhydraten.

3. Gezond eten dankzij goede vetten

Gezonde voeding bevat enkelvoudig & meervoudig onverzadigde vetzuren. Je lichaam is namelijk niet in staat om onverzadigde vetzuren op eigen houtje aan te maken… In tegenstelling tot het geval is met verzadigde vetzuren. Daarom moet je ze per se binnenkrijgen door gezond te eten. Gezonde vetten die je bij elke maaltijd zou moeten eten zitten onder meer in: avocado’s, olijven, olijfolie, lijnzaadolie, hennepolie, kokosvet, noten en vette vis. Dus ook de ‘alle-vetten-zijn-slecht-beweging’ is niet meer van deze tijd. (bron)

Lees hier meer over gezonde vetten in het algemeen, hier over een tekort aan vetten en hier over een teveel c.q. overschot aan vetten.

4. Gezonde voeding betekent een vezelrijk dieet!

Als jij jezelf gezonde eetgewoonten en een goed voedingspatroon wil aanleren, dan moet je absoluut voldoende vezels eten. Vezels oftewel voedingsvezels zijn van cruciaal belang voor een optimale gezondheid en werking van je darmen… En daarmee voor een goede spijsvertering. Je vindt vezels in vrijwel alle volkoren producten, fruitsoorten, noten & groenten! Vezels houden je overigens ook nog eens langdurig voldaan, zodat je minder snel weer honger krijgt! (bron)

Lees hier meer over voedingsvezels in z’n algemeengeid, hier een lijst met vezelrijke voeding en hier over tips voor wat betreft vezelrijk eten.

5. Gezond eten & drinken met dranken zonder suiker

De meeste dranken bevatten (verhoudingsgewijs) enorm veel suikers. Denk maar eens aan frisdranken, fruitsappen, melk, Yogho!Yogho!, chocomel, energiedrankjes en alcoholische drankjes. Probeer je drank-inname daarom te beperken tot water, (groene & witte) thee, pure fruit- & groente-smoothies en af en toe een kop koffie zonder toevoegingen.

Lees hier meer over groene thee, hier over witte thee, hier over koffie en hier over water.

Tot slot

Heb jij aanvullende adviezen met betrekking tot gezond eten, goede voeding en optimale eetgewoonten? Laat hieronder jouw reactie, tips, vragen en/of opmerkingen achter om anderen te helpen!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.